Byť od raného detstva v bezprostrednom spojení s prírodou, znamená brať ju ako samozrejmú súčasť svojho života. Je tým najprirodzenejším prostredím pre šťastný, slobodný rast a zdravý detský vývin.

Umožnime preto našim deťom zažívať spoločné lesné dobrodružstvá, skúšať hranice svojich možností v bezpečnom prostredí a rozvíjať tak svoj jedinečný potenciál. Doprajme im venovať sa každodenným aktivitám vonku, a to za každého počasia a počas celého roka. Zodpovedne k prírode, zodpovedne k ostatným i k sebe samým. Pravidelný rytmus dňa a primerane nastavené hranice poskytujú deťom dôležitý pocit bezpečia a istoty.

A sprevádzame ich cestou, ktorú sme v lesnom klube Bystruška vystavali na vzájomne prepojených a rovnocenných hodnotách:
Circle



Príroda

  • jedinečné prostredie ponúkajúce nekonečné množstvo podnetov pre objavovanie všetkými zmyslami
  • budovanie pozitívneho vzťahu k prírode a jej obyvateľom v ich prirodzenom prostredí
  • ekológia a ochrana prírody ako súčasť každodenného života
  • aktívne a pravidelné spoznávanie prírody v jednotlivých ročných obdobiach a za každého počasia

Priatelia

  • pobyt v kolektíve
  • možnosť adaptácie v prítomnosti rodiča
  • rozvíjanie sociálnych a komunikačných zručností prostredníctvom voľnej hry, priamej skúsenosti a spolupráce
  • vekovo zmiešaný kolektív ako výhoda (starší sú vzorom pre mladších a mladší učia starších zodpovednosti)

Podpora

  • fantázie a estetického cítenia prostredníctvom kontaktu s umením
  • kreativity a tvorivosti
  • komunikačných schopností pod logopedickým vedením
  • anglického jazyka hravou/zábavnou formou

Prístup

  • inšpirovaný waldorfskou pedagogikou a prvkami Montessori
  • rešpektujúci k individuálnym potrebám dieťaťa a vedúci k samostatnosti
  • podporujúci jedinečnosť každého dieťaťa
  • bezpečný priestor a primerané hranice pre každého

Pohyb

  • les ako najlepšie ihrisko
  • rozvíjanie hrubej a jemnej motoriky na podporu koordinácie a fyzickej zdatnosti
  • podpora prirodzenej potreby pohybu
  • pozitívny vplyv na telesné a duševné zdravie a posilňovanie imunitného systému



Čo je lesná škôlka?


Lesná škôlka/Lesný klub predstavuje miesto, ktoré deťom v predškolskom veku umožňuje tráviť čo najviac času vonku v prírode. Bez ohľadu na počasie, prebiehajú denné aktivity: hranie, učenie sa a objavovanie nového v prirodzenom prostredí prírody. Deti v lesnej škôlke sprevádza namiesto učiteľa sprievodca. Úlohou sprievodcu je predovšetkým pomáhať dieťaťu v čiastkových činnostiach, ktoré vedú v čo najväčšej miere k jeho samostatnosti, nie vedenie dieťaťa priamo do cieľa.

Hoci sú lesné škôlky známe ako „škôlky bez strechy a stien“, mali by mať zaistené zázemie, kde je možné bezpečne tráviť čas v prípade nepriaznivého počasia a zároveň poskytnúť priestor na oddych a skladovanie suchého náhradného oblečenia.

Počas pobytu vonku sa kladie veľký dôraz na hru s predmetmi, ktoré môžeme nájsť v prírode, tie sa uprednostňujú pred bežnými hračkami. Napriek tomu lesné škôlky sledujú rovnaký cieľ ako iné škôlky – stimulovať a rozvíjať kompetencie detí, vzdelávať ich a socializovať ich mimo domáceho prostredia. Ich cieľom je teda rozvíjať u detí samostatnosť, vnútornú motiváciu, sebavedomie, sebaúctu, pozitívny prístup, empatiu a vzájomný rešpekt, sociálne a komunikačné zručnosti a taktiež hrubú a jemnú motoriku.

Ako vznikli lesné škôlky?


Začiatky lesných škôlok siahajú až do 50. rokov minulého storočia, kedy v Dánsku vznikla prvá lesná škôlka. Jej zakladateľkou bola Ella Flautau, ktorá trávila so svojimi deťmi veľa času v neďalekom lese. Jej prístup k výchove vyvolal veľký záujem aj u ostatných rodičov zo susedstva, z ktorých iniciatívy došlo k založeniu prvej lesnej škôlky. Postupne začali vznikať lesné škôlky v ďalších krajinách ako napr. vo Švédsku a Nemecku, kde sú v súčasnosti najrozšírenejšie. Väčšina lesných škôlok stále vzniká na základe iniciatívy rodičov, ktorí by radi svojim deťom dopriali možnosť učiť sa a spoznávať svet v prostredí prírody. Zároveň sa tu vytvára potenciál pre utužovanie medziľudských vzťahov v rámci takto vzniknutej komunity.


Prečo práve lesná škôlka?


Pobyt v prírode poskytuje deťom nespočetné kognitívne, emočné a fyzické benefity, ako napríklad lepšiu schopnosť sústrediť sa, zlepšenie v podaných akademických výkonoch, znižuje úroveň stresu a agresivity a znižuje riziko obezity (1).

Z dlhodobého hľadiska má raný a pravidelný pobyt v prírode pozitívny vplyv na (2):

  • fyzický vývin detí - zlepšuje sa ich rovnováha, pohyblivosť, obratnosť, koordinácia, taktilná senzitivita, priestorové vnímanie a znižuje sa riziko obezity,

  • pozornosť - deti sa vedia lepšie sústrediť, dlhšie udržia pozornosť a majú väčšiu sebadisciplínu,

  • rozvoj predstavivosti a celkového vnímania,

  • vývin kognitívnych schopností akými je aj schopnosť aktívneho vnímania, pozorovania či vyhodnocovania a riešenia rôznych situácií vo svojom okolí,

  • rozvoj hry - hra je rôznorodejšia, kreatívnejšia, deti viac zapájajú predstavivosť, čo následne podporuje vývin jazykových schopností a schopnosť spolupráce,

  • budovanie nezávislosti a samostatnosti,

  • posilnenie sociálnych interakcií medzi deťmi,

  • emočné prežívanie - znižuje hladinu stresu a agresivity.


(1) (Faber, Taylor & Kuo, 2006; Kellert, 2005, Liebman & Hoody, 1998; Louv, 2007; Wells & Evans, 2003 in Strife & Downey, 2009)

(2) STRIFE, S., DOWNEY, L.: Childhood Development and Access to Nature: A New Direction for Environmental Inequality Research. Organization & Environment, 2009 Mar; 22(1): s. 99–122)