Byť od raného detstva v bezprostrednom spojení s prírodou, znamená brať ju ako samozrejmú súčasť svojho života.
Je tým najprirodzenejším prostredím pre šťastný, slobodný rast a zdravý detský vývin.
Umožnime preto našim deťom zažívať spoločné lesné dobrodružstvá, skúšať hranice svojich možností v bezpečnom prostredí a rozvíjať tak svoj jedinečný potenciál.
Doprajme im venovať sa každodenným aktivitám vonku, a to za každého počasia a počas celého roka.
Zodpovedne k prírode, zodpovedne k ostatným i k sebe samým. Pravidelný rytmus dňa a primerane nastavené hranice poskytujú deťom dôležitý pocit bezpečia a istoty.
A sprevádzame ich cestou, ktorú sme v lesnom klube Bystruška vystavali na vzájomne prepojených a rovnocenných hodnotách:
Príroda
- jedinečné prostredie ponúkajúce nekonečné množstvo podnetov pre objavovanie všetkými zmyslami
- budovanie pozitívneho vzťahu k prírode a jej obyvateľom v ich prirodzenom prostredí
- ekológia a ochrana prírody ako súčasť každodenného života
- aktívne a pravidelné spoznávanie prírody v jednotlivých ročných obdobiach a za každého počasia
Priatelia
- pobyt v kolektíve
- možnosť adaptácie v prítomnosti rodiča
- rozvíjanie sociálnych a komunikačných zručností prostredníctvom voľnej hry, priamej skúsenosti a spolupráce
- vekovo zmiešaný kolektív ako výhoda (starší sú vzorom pre mladších a mladší učia starších zodpovednosti)
Podpora
- fantázie a estetického cítenia prostredníctvom kontaktu s umením
- kreativity a tvorivosti
- komunikačných schopností pod logopedickým vedením
- anglického jazyka hravou/zábavnou formou
Prístup
- inšpirovaný waldorfskou pedagogikou a prvkami Montessori
- rešpektujúci k individuálnym potrebám dieťaťa a vedúci k samostatnosti
- podporujúci jedinečnosť každého dieťaťa
- bezpečný priestor a primerané hranice pre každého
Pohyb
- les ako najlepšie ihrisko
- rozvíjanie hrubej a jemnej motoriky na podporu koordinácie a fyzickej zdatnosti
- podpora prirodzenej potreby pohybu
- pozitívny vplyv na telesné a duševné zdravie a posilňovanie imunitného systému
Čo je lesná škôlka?
Lesná škôlka/Lesný klub predstavuje miesto, ktoré deťom v predškolskom veku umožňuje tráviť čo najviac času vonku v prírode.
Bez ohľadu na počasie, prebiehajú denné aktivity: hranie, učenie sa a objavovanie nového v prirodzenom prostredí prírody.
Deti v lesnej škôlke sprevádza namiesto učiteľa sprievodca. Úlohou sprievodcu je predovšetkým pomáhať dieťaťu v čiastkových činnostiach,
ktoré vedú v čo najväčšej miere k jeho samostatnosti, nie vedenie dieťaťa priamo do cieľa.
Hoci sú lesné škôlky známe ako „škôlky bez strechy a stien“, mali by mať zaistené zázemie,
kde je možné bezpečne tráviť čas v prípade nepriaznivého počasia a zároveň poskytnúť priestor na oddych a skladovanie suchého náhradného oblečenia.
Počas pobytu vonku sa kladie veľký dôraz na hru s predmetmi, ktoré môžeme nájsť v prírode, tie sa uprednostňujú pred bežnými hračkami.
Napriek tomu lesné škôlky sledujú rovnaký cieľ ako iné škôlky – stimulovať a rozvíjať kompetencie detí,
vzdelávať ich a socializovať ich mimo domáceho prostredia.
Ich cieľom je teda rozvíjať u detí samostatnosť, vnútornú motiváciu, sebavedomie, sebaúctu, pozitívny prístup, empatiu a vzájomný rešpekt,
sociálne a komunikačné zručnosti a taktiež hrubú a jemnú motoriku.
Ako vznikli lesné škôlky?
Začiatky lesných škôlok siahajú až do 50. rokov minulého storočia, kedy v Dánsku vznikla prvá lesná škôlka. Jej zakladateľkou bola Ella Flautau, ktorá trávila so svojimi deťmi veľa času v neďalekom lese. Jej prístup k výchove vyvolal veľký záujem aj u ostatných rodičov zo susedstva, z ktorých iniciatívy došlo k založeniu prvej lesnej škôlky. Postupne začali vznikať lesné škôlky v ďalších krajinách ako napr. vo Švédsku a Nemecku, kde sú v súčasnosti najrozšírenejšie. Väčšina lesných škôlok stále vzniká na základe iniciatívy rodičov, ktorí by radi svojim deťom dopriali možnosť učiť sa a spoznávať svet v prostredí prírody. Zároveň sa tu vytvára potenciál pre utužovanie medziľudských vzťahov v rámci takto vzniknutej komunity.
Prečo práve lesná škôlka?
Pobyt v prírode poskytuje deťom nespočetné kognitívne, emočné a fyzické benefity, ako napríklad lepšiu schopnosť sústrediť sa,
zlepšenie v podaných akademických výkonoch, znižuje úroveň stresu a agresivity a znižuje riziko obezity (1).
Z dlhodobého hľadiska má raný a pravidelný pobyt v prírode pozitívny vplyv na (2):
- fyzický vývin detí - zlepšuje sa ich rovnováha, pohyblivosť, obratnosť, koordinácia, taktilná senzitivita,
priestorové vnímanie a znižuje sa riziko obezity,
- pozornosť - deti sa vedia lepšie sústrediť, dlhšie udržia pozornosť a majú väčšiu sebadisciplínu,
- rozvoj predstavivosti a celkového vnímania,
- vývin kognitívnych schopností akými je aj schopnosť aktívneho vnímania,
pozorovania či vyhodnocovania a riešenia rôznych situácií vo svojom okolí,
- rozvoj hry - hra je rôznorodejšia, kreatívnejšia, deti viac zapájajú predstavivosť,
čo následne podporuje vývin jazykových schopností a schopnosť spolupráce,
- budovanie nezávislosti a samostatnosti,
- posilnenie sociálnych interakcií medzi deťmi,
- emočné prežívanie - znižuje hladinu stresu a agresivity.
(1) (Faber, Taylor & Kuo, 2006; Kellert, 2005, Liebman & Hoody, 1998; Louv, 2007; Wells & Evans, 2003 in Strife & Downey, 2009)
(2) STRIFE, S., DOWNEY, L.: Childhood Development and Access to Nature: A New Direction for Environmental Inequality Research. Organization & Environment, 2009 Mar; 22(1): s. 99–122)